Samodzielna wymiana żarówek w samochodzie - czy to dobry pomysł?

27-07-2020 09:54

W każdym samochodzie co jakiś czas trzeba wymienić żarówki. Ich trwałość jest ograniczona i niewiele da się z tym zrobić. Dobre żarówki halogenowe mogą poprawnie funkcjonować nawet blisko 1000 godzin, jednak w praktyce jest to wynik trudny do osiągnięcia. Co więcej, przepalają się także diody led i żarniki lamp ksenonowych, które teoretycznie powinny wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu.

Jak postępować w przypadku przepalenie się żarówki? Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest jak najszybsza wymiana żarówek na nowe. W większości samochodów operacje wymiany żarówki można wykonać we własnym zakresie. Problem pojawia się przy lampach ksenonowych i led. Zabieg wymiany żarników dla niewprawionej osoby może okazać się trudny, a w przypadku uszkodzenia lampy ksenonowej lub elementów jej instalacji także niebezpieczny, ponieważ zasilacz lamp ksenonowych generuje wysokie napięcie. W takim przypadku lepiej zdecydować się na wizytę w serwisie Seata, gdzie doświadczony mechanik wymieni co trzeba i niczego nie uszkodzi. Okazuje się jednak, że problemy mogą pojawić się także przy wymianie standardowych żarówek halogenowych.

Jak przygotować się do wymiany żarówki?

Przede wszystkim trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie żarówki. Zestaw zapasowy to standardowe wyposażenie wielu nowych samochodów. To bardzo wygodne rozwiązanie. W skład takiego zestawu wchodzą wszystkie rodzaje żarówek, jakie są zastosowane w drogowym, zewnętrznym i wewnętrznym oświetleniu, w które wyposażony jest dany model samochodu. Zazwyczaj żarówki są skompletowane w wygodnym i łatwym do przechowywania pudełku, które skutecznie chroni nasz zapas. Podobne zestawy można nabyć w większości sklepów motoryzacyjnych. Dobrym przykładem jest oferta na części i akcesoria w serwisie Seat. Alternatywą dla kompletów jest szybki zakup żarówki, np. na stacji benzynowej. Większość z nich jest dobrze zaopatrzona pod tym kątem. Jednak trzeba wiedzieć, jaki typ żarówki jest nam potrzebny.

Jak identyfikuje się żarówkę?

Żarówki samochodowe najłatwiej jest zidentyfikować po kodzie gniazda montażowego. Najpopularniejsze żarówki halogenowe stosowane w lampach przeciwmgielnych, mijania i drogowych to: H1, H3, H4 i H7 oraz nowsze, bardziej zaawansowane modele H9 czy H11. Trzeba jednak mieć na uwadze, że na rynku dostępnych jest więcej modeli samochodowych żarówek halogenowych. W przypadku żarówek do lamp ksenonowych, które nazywa się żarnikami, popularne modele są oznaczone symbolami D1S, D2S czy D2R, ale w przypadku ksenonów w ogóle modeli jest znacznie więcej. Pozostają jeszcze żarówki stosowane w bocznym oświetleniu sygnalizacyjnym, czyli w migaczach bocznych – mogą mieć oznaczenia W5W, WY5W lub T4W. Te same typy żarówek są stosowane też w lampach postojowych i wielu elementach oświetlenia wewnętrznego. W lampach stop i kierunkowskazach wielu współczesnych pojazdów montowane są żarówki oznaczone symbolami P21W, PY21W, W21W, WY21W.

Kupuj bezpieczne żarówki z homologacją E

Przy zakupie żarówek do lamp drogowych trzeba pamiętać o tym, że powinny być oznaczone odpowiednim znakiem potwierdzającym nadanie im homologacji, która umożliwia ich zastosowanie w oświetleniu drogowym pojazdów poruszających się po europejskich drogach publicznych. Homologowane żarówki, podobnie jak lampy samochodowe, są oznaczone dużą literą E i nr od 1 do 20, który oznacza kraj, w którym homologowano dany produkt. Na rynku dostępnych jest wiele zamienników bez homologacji. Ich montaż może jednak stać się źródłem problemów w przypadku kolizji lub innych trudnych zdarzeń drogowych.

Poza tym żarówkę po prostu trzeba umieć wymienić. Większość kierowców robi to bardzo rzadko i z ulgą korzysta z pomocy naszych doświadczonych mechaników w serwisie Seata. Jednak nawet podczas wizyty, podczas której nie ma konieczności wymiany żarówki, warto skorzystać z porady serwisanta, który podpowie, jak podejść do tego, jak się okazuje, nie zawsze prostego zabiegu.