
W każdym samochodzie co jakiś czas trzeba wymienić żarówki. Ich trwałość jest ograniczona i niewiele da się z tym zrobić. Dobre żarówki halogenowe mogą poprawnie funkcjonować nawet blisko 1000 godzin, jednak w praktyce jest to wynik trudny do osiągnięcia. Co więcej, przepalają się także diody led i żarniki lamp ksenonowych, które teoretycznie powinny wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu.
Jak postępować w przypadku przepalenie się żarówki? Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest jak najszybsza wymiana żarówek na nowe. W większości samochodów operacje wymiany żarówki można wykonać we własnym zakresie. Problem pojawia się przy lampach ksenonowych i led. Zabieg wymiany żarników dla niewprawionej osoby może okazać się trudny, a w przypadku uszkodzenia lampy ksenonowej lub elementów jej instalacji także niebezpieczny, ponieważ zasilacz lamp ksenonowych generuje wysokie napięcie. W takim przypadku lepiej zdecydować się na wizytę w serwisie Seata, gdzie doświadczony mechanik wymieni co trzeba i niczego nie uszkodzi. Okazuje się jednak, że problemy mogą pojawić się także przy wymianie standardowych żarówek halogenowych.
Przede wszystkim trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie żarówki. Zestaw zapasowy to standardowe wyposażenie wielu nowych samochodów. To bardzo wygodne rozwiązanie. W skład takiego zestawu wchodzą wszystkie rodzaje żarówek, jakie są zastosowane w drogowym, zewnętrznym i wewnętrznym oświetleniu, w które wyposażony jest dany model samochodu. Zazwyczaj żarówki są skompletowane w wygodnym i łatwym do przechowywania pudełku, które skutecznie chroni nasz zapas. Podobne zestawy można nabyć w większości sklepów motoryzacyjnych. Dobrym przykładem jest oferta na części i akcesoria w serwisie Seat. Alternatywą dla kompletów jest szybki zakup żarówki, np. na stacji benzynowej. Większość z nich jest dobrze zaopatrzona pod tym kątem. Jednak trzeba wiedzieć, jaki typ żarówki jest nam potrzebny.
Żarówki samochodowe najłatwiej jest zidentyfikować po kodzie gniazda montażowego. Najpopularniejsze żarówki halogenowe stosowane w lampach przeciwmgielnych, mijania i drogowych to: H1, H3, H4 i H7 oraz nowsze, bardziej zaawansowane modele H9 czy H11. Trzeba jednak mieć na uwadze, że na rynku dostępnych jest więcej modeli samochodowych żarówek halogenowych. W przypadku żarówek do lamp ksenonowych, które nazywa się żarnikami, popularne modele są oznaczone symbolami D1S, D2S czy D2R, ale w przypadku ksenonów w ogóle modeli jest znacznie więcej. Pozostają jeszcze żarówki stosowane w bocznym oświetleniu sygnalizacyjnym, czyli w migaczach bocznych – mogą mieć oznaczenia W5W, WY5W lub T4W. Te same typy żarówek są stosowane też w lampach postojowych i wielu elementach oświetlenia wewnętrznego. W lampach stop i kierunkowskazach wielu współczesnych pojazdów montowane są żarówki oznaczone symbolami P21W, PY21W, W21W, WY21W.
Przy zakupie żarówek do lamp drogowych trzeba pamiętać o tym, że powinny być oznaczone odpowiednim znakiem potwierdzającym nadanie im homologacji, która umożliwia ich zastosowanie w oświetleniu drogowym pojazdów poruszających się po europejskich drogach publicznych. Homologowane żarówki, podobnie jak lampy samochodowe, są oznaczone dużą literą E i nr od 1 do 20, który oznacza kraj, w którym homologowano dany produkt. Na rynku dostępnych jest wiele zamienników bez homologacji. Ich montaż może jednak stać się źródłem problemów w przypadku kolizji lub innych trudnych zdarzeń drogowych.
Poza tym żarówkę po prostu trzeba umieć wymienić. Większość kierowców robi to bardzo rzadko i z ulgą korzysta z pomocy naszych doświadczonych mechaników w serwisie Seata. Jednak nawet podczas wizyty, podczas której nie ma konieczności wymiany żarówki, warto skorzystać z porady serwisanta, który podpowie, jak podejść do tego, jak się okazuje, nie zawsze prostego zabiegu.