Rozrząd – objawy awarii

28-04-2021 11:57

Awaria rozrządu to jedna z tych, która może pociągnąć za sobą wiele innych, szybko następujących po sobie usterek. Jakie są objawy awarii rozrządu i jak unikać problemów z nią związanych?

Awaria rozrządu - każdy o niej słyszał jako o poważnej usterce, ale z pewnością nie każdy wie, co termin ten oznacza.

Awaria rozrządu - czym jest?

Silniki współcześnie wytwarzanych silników zaopatrzone są w łańcuch rozrządu lub ewentualnie pasek rozrządu. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z paskiem, czy z łańcuchem rozrząd zawsze odpowiada za:

- usuwanie spalin z cylindrów poprzez regulację pracy zaworów wylotowych,

- właściwą pracę mechanizmu umożliwiającego regulację zmian faz rozrządów.

Obydwa - pasek i łańcuch - przekazują napęd z wału korbowego poprzez koło zębate na koła wałków rozrządu. To właśnie od odpowiedniego naprężenia tych swoistych pasów transmisyjnych zależy prawidłowa praca silnika. Nazbyt wyciągnięty pasek lub zużyty łańcuch może doprowadzić do awarii rozrządu. By tego uniknąć, najlepiej w odpowiednim momencie, czyli zanim jeszcze dojdzie do awarii, wymienić łańcuch lub pasek. Na ogół dokonuje się tego po przejechaniu 60 lub 70 tys. km.
Jeśli kierowca nie zdecyduje się na wymianę, powinien uwrażliwić swoje zmysły. Awarii rozrządu towarzyszą bowiem dość charakterystyczne objawy.

Oto podstawowe objawy awarii rozrządu:

- grzechotanie silnika pojawiające się zaraz po rozruchu motoru, ewentualnie wtedy, gdy ten zaczyna pracę na wysokich obrotach,

- metaliczne szmery uszkodzonych listew prowadzących,

- kłopoty z odpalaniem silnika,

- wyraźna utrata mocy może wskazywać, że zużyty łańcuch przeskoczył już o jeden ząb. Kolejny przeskok może skończyć się awaria na tyle poważną, że konieczny będzie generalny remont silnika,

- w nowoczesnych samochodach może zapalać się kontrolką „check engine”,

- gwałtowne zatrzymanie pracy silnika. Oznacza ono wcześniej opisywane spotkanie się zaworów z tłokami. Naprawa silnika może być po takim zdarzeniu nieopłacalna.

Tylko zalecane przez producenta wizyty w autoryzowanej stacji obsługi Seat pozwolą na uniknięcie tak poważnej awarii. Podczas systematycznych przeglądów mechanicy kontrolują stan rozrządu i odpowiednio wcześnie zalecają jego wymianę. To wyjątkowo specyficzna sytuacja, w której wymiana stosunkowo niedrogiego rozrządu może uratować silnik, który będzie służył jeszcze przez setki tysięcy kilometrów. Rozrząd jest bowiem jednym z kluczowych dla sprawnego funkcjonowania pojazdu elementów.