Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

22-01-2021 11:44

Automatyczna skrzynia biegów to przekładnia, która oferuje zdecydowanie większy komfort prowadzenia auta. Automat automatowi nierówny. Warto poznać poszczególne rodzaje skrzyń biegów.

Klasyczna automatyczna przekładnia

Wielu fanów motoryzacji kojarzyć ją może ze starych mercedesów. Rozwiązanie to było spotykane na ogół w samochodach z wyższej półki. Stare automatyczne skrzynie biegów były drogie i nie do końca spełniały pokładane w nich przez kierowców oczekiwania. Auta wyposażone w takie przekładnie zużywały więcej paliwa. Były też znaczenie mniej dynamiczne. Bolączką wielu egzemplarzy były wycieki oleju. Zdaniem wielu kierowców dobrze się stało, że przeszły do historii.

DSG, czyli dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów

Pierwszym samochodem wyposażonym w tę technologię był Volkswagen Golf. Zaraz potem zaczęła trafiać do pozostałych samochodów marek należących do koncernu. Oczywiście uznawana za rewolucyjną, automatyczna skrzynia biegów DSG nie mogła też nie trafić do pojazdów sygnowanych logo Seata. Zdaniem obserwatorów rynku motoryzacyjnego wprowadzenie do produkcji przekładni DSG było doniosłym wydarzeniem i przekonało kierowców do korzystania z automatycznych skrzyń.

CVT, czyli bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów

Bardzo rzadko w tej chwili spotykany typ skrzyń biegów. Montowane były głównie w autach pochodzących z kraju kwitnącej wiśni. Japończycy pomysł zaczerpnęli z rysunków Leonarda da Vinci. Kierujący autem wyposażonym w taką skrzynię nie odczuwa charakterystycznej zmiany biegów. Auto po prostu przyspiesza. Niestety ten rodzaj skrzyń biegów poprzez wysoki stopień skomplikowania okazał się bardzo drogi w naprawie. Z pewnością dlatego nie podbił serc kierowców.

Półautomatyczna skrzynia biegów „selespeed”

To tańsze rozwiązanie stosowane było przez Włochów, głównie w mniejszych modelach Fiata. Rozwiązanie o tyle ciekawe, co dziwaczne. Automatyczny charakter tej skrzyni polegał na tym, że ruch drążkiem zmiany biegów nie musiał być poprzedzony użyciem sprzęgła.

Sprawność działania, komfort użytkowania oraz bezawaryjność sprawiły, że kierowcy przestali się bać „automatów”. Rosnący poziom zaufania dla skrzyń montowanych w Seatach sprawił, że kierowcy coraz częściej zaczęli rezygnować z manualnych przekładni na rzecz tych z DSG.