Matowe lakiery samochodowe – co warto o nich wiedzieć?

16-11-2020 12:32


Zakup auta wiąże się z koniecznością dokonania wielu wyborów – prócz decyzji dotyczących parametrów czysto technicznych wiele uwagi poświęca się również względom estetycznym, w tym kolorowi i rodzajowi lakieru. Coraz popularniejszą opcją staje się wykończenie karoserii auta tak zwanym „matem”, który to nadaje pojazdowi wyjątkowo oryginalnego wyglądu.

Zastosowanie matowych lakierów

Lakiery bez połysku święcą sukcesy od dziesięcioleci – pojawiły się bowiem w powszechnym użyciu już w latach 40. XX wieku, wraz z powstaniem tak zwanego hot roddingu (jednej z najbardziej widowiskowych odmian tuningu). Co ciekawe, ich stosowanie wynikało pierwotnie… ze sprzeciwu wobec luksusowych aut wykonywanych na zamówienie. Dziś jednak sytuacja ta wygląda zgoła inaczej, matowe karoserie zaś w niczym nie ustępują klasycznym odpowiednikom, idealnie łącząc się chociażby z elementami karbonowymi, a także z wszelkiego rodzaju ozdobnikami w jaskrawych barwach. Niemniej popularne są jednak także opcje w kolorach stonowanych (w tym wzbogacana różnymi barwami czerń).

Jaki rodzaj wybrać?

„Maty” dzielą się na kilka zasadniczych rodzajów, wśród których wskazać można:

- opcje klasyczne – najczęściej czarne lub szare; baza pokrywana jest bezbarwnym lakierem matowym, im więcej zaś składnika matującego, tym lepszy efekt zostanie osiągnięty,

- warianty strukturalne – technicznie nie należą do klasycznych lakierów matowych, jednak nie ustępują im w niczym przy finalnym efekcie; mieszanka krzemu i poliamidu tworzy w tym przypadku charakterystyczną, chropowatą strukturę,

- folie matowe – opcja, której główną zaletą jest cena, oklejenie auta jest bowiem dużo łagodniejsze dla kieszeni; po pewnym czasie folia może zostać bezinwazyjnie zdjęta, dodatkowo też nie istnieją określone ograniczenia dotyczące mycia tak ozdobionego pojazdu.

Pielęgnacja matowej karoserii

Jak dbać o matowy lakier? Przede wszystkim należy pożegnać się z myjniami automatycznymi, co dla wielu kierowców może stanowić niemałe wyzwanie. Pracujące na dużych obrotach szczotki mogą bowiem łatwo uszkodzić charakterystyczną (a przy tym – niezwykle delikatną, bo podatną nawet na najmniejsze otarcia i odbarwienia) powłokę lakieru. Odpowiednią opcją będzie więc myjnia bezdotykowa, jednak i w tym przypadku należy pamiętać o konieczności zastosowania odpowiednich kosmetyków samochodowych – w tym środków ochronnych, których zadaniem jest wytworzenie odpowiedniej powłoki przed potraktowaniem pojazdu chemią.

Bezzwłocznie należy także usuwać pojawiające się na lakierze zabrudzenia (takie jak owady czy ptasie odchody), unikając przy tym jego przecierania – może to bowiem powodować nieumyślne nabłyszczanie. Warto pomyśleć też o dodatkowej powłoce ceramicznej lub odpowiedniej przezroczystej folii, której wykorzystanie zminimalizuje ryzyko powstawania uszkodzeń.