Jaką skrzynię biegów wybrać? – porady i wskazówki

23-11-2020 13:45


Wiele spośród osób, które kupują samochód, bardzo poważnie zastanawia się nad wyborem pomiędzy wersją z tradycyjną manualną skrzynią biegów a wygodnym automatem. Komfort, jaki oferuje automatyczna skrzynia biegów, przekonuje wielu. Nie brakuje jednak opinii, że automat to rozwiązanie nie dla każdego. Jak zatem podejść do dylematu związanego z wyborem pomiędzy automatem i manualem?

Trwałość skrzyni biegów i komponentów układu

Ogólnie rzecz ujmując, manualna skrzynia biegów jest prostsza technicznie niż automatyczna. Mówi się, że manuale są praktycznie bezawaryjne. Nie oznacza to jednak, że nie da się takiej skrzyni zepsuć. Najczęściej powodem uszkodzenia jest wyciek oleju z przekładni lub uszkodzenie mechaniczne. Coraz rzadziej słyszy się o sytuacjach, w których komuś udało się wrzucić niewłaściwy bieg podczas jazdy. Wrzucenie np. biegu wstecznego przy pewnej prędkości w trakcie jazdy do przodu to pewna awaria. Ważnym elementem układu przeniesienia napędu z manualnej skrzyni biegów jest sprzęgło. Niewłaściwe operowanie sprzęgłem przyspiesza jego zużycie.

Skrzynia automatyczna to przede wszystkim komfort. Pedał sprzęgła jest zbędny. Proces zmiany przełożeń jest realizowany przez odpowiedni mechanizm. W różnych skrzyniach biegów stosuje się różne typy sprzęgieł, które także z czasem się zużywają. Większość skrzyń automatycznych zaprojektowano tak, aby niemożliwe było pomyłkowe wrzucenie niewłaściwego przełożenia. W przypadku automatów większe znaczenia ma okresowa obsługa serwisowa skrzyni biegów. Podstawowe czynności serwisowe przy skrzyniach automatycznych to wymiana oleju przekładniowego i filtra. W niektórych układach z czasem zużywa się akumulator układu hydraulicznego. Interwały serwisowe to przynajmniej 60 000 km.

Jak automatyczna skrzynia wpływa na dynamikę

Rozmawiając z kierowcami na temat wad i zalet skrzyń manualnych i automatycznych, można spotkać się z opinią, że skrzynie manualne są wolne. Według niektórych użytkowników aut samochód z automatem jest mniej dynamiczny w porównaniu do wersji wyposażonej w manual. Powodem takich opinii jest specyfika działania starszych hydraulicznych skrzyń biegów, które faktycznie zmieniają biegi nieco dłużej niż wprawny kierowca jeżdżący manualem.

Warto jednak mieć świadomość, że duży wpływ na takie opinie ma niewłaściwa obsługa serwisowa takich skrzyń. Jej zaniechanie powoduje pogorszenie skuteczności przenoszenia napędu, które z czasem postępuje. Sporym problemem jest też brak wiedzy użytkowników na temat właściwej eksploatacji starych automatów. Jak się okazuje, nie każdy użytkownik potrafi wybrać właściwy tryb jazdy, co może powodować problem z uzyskaniem oczekiwanych parametrów. Mity na temat skrzyń automatycznych warto zestawić z faktem, że na drogach nie brakuje oldtimerów z automatami, które funkcjonują bez zarzutu.

Krótszy czas zmiany biegów na automacie?

Nowe skrzynie automatyczne to zupełnie nowa jakość. Dzisiaj prawie każdy nowy automat oferuje więcej przełożeń niż typowe skrzynie manualne. Dzięki temu nasze samochody zużywają mniej paliwa i jeżdżą szybciej nawet z mniejszymi silnikami. Większość skrzyń oferuje rewelacyjne parametry już w podstawowym trybie Drive. Oprócz tego producenci pozostawili użytkownikom kontrolę w postaci wyboru trybu pracy skrzyni. Automat można przełączyć np. na tryb sport. Nowe skrzynie w standardowym trybie pracy zmieniają biegi szybciej, niż jest to w stanie zrobić kierowca operujący manualem. To daje pełną kontrolę nad trakcją w każdych warunkach. Niewprawni użytkownicy manuali mają często problem z jazdą na tzw. luzie. W większości przypadków to błąd.

Poza tym automat to nawet kilkaset operacji zmiany biegów mniej podczas jazdy do pracy czy do domu. W przypadku skrzyń montowanych w nowych samochodach dostępnych w salonie Seata to także mniejsze zużycie paliwa i co za tym idzie redukcja zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery. Jednak prawdą jest, że skrzynie manualne są tańsze w zakupie.