Co składa się na standardowy serwis klimatyzacji?

20-07-2021 15:12

Przeglądu klimatyzacji warto dokonywać zarówno u progu zimy, jak i lata. Wówczas mówimy jednak o prostym przeglądzie, podczas którego głównie wymienia się filtry kabinowe. Jednak raz na dwa lata warto dokonać pełnego standardowego przeglądu klimatyzacji. Na czym on polega?

Układ klimatyzacyjny w samochodzie to wcale nie takie proste urządzenie. Składa się na niego wiele kanałów wentylacyjnych, a także filtry i przede wszystkim czynnik chłodzący.

Co najlepiej skontrolować podczas standardowego serwisu klimatyzacji?

Coraz więcej nowych modeli samochodów wyposażonych jest w automatyczną klimatyzację. W ich przypadku serwisant z ASO SEAT czynności serwisowe rozpocznie od podłączenia się do gniazda serwisowego. Już na tym etapie będzie mógł stwierdzić, czy klimatyzacja działała bez zastrzeżeń. Jeśli pojawią się jakieś błędy, będzie można je wykasować, ale będą one też wskazówką przy dalszych pracach serwisowych.

Im mniej czynnika tym w samochodzie, tym cieplej

Substancją odpowiadającą za chłód w samochodzie latem jest czynnik chłodzący. To substancja chemiczna, która niestety nawet w przypadku aut względnie nowych potrafi ulatniać się z przewodów, zmniejszając wydajność układu klimatyzacji. Po dwóch trzech latach warto więc podczas przeglądu serwisu klimatyzacji sprawdzić stan czynnika i ewentualnie nabić klimatyzację od nowa.

Jak sprawdza się stan czynnika i szczelność układu?

W wyspecjalizowanych autoryzowanych stacjach obsługi SEAT wykorzystuje się do tego specjalne urządzenie. Potrafi ono odessać czynnik roboczy z układu, a przy okazji wytwarza w układzie próżnię. Gdy układ klimatyzacji jest nieszczelny, próżnia nie utrzyma się zbyt długo, a urządzenie zinterpretuje to jako uszkodzenie szczelności układu. Wytworzenie próżni w układzie niesie jeszcze jeden pozytywny skutek. Służy ono osuszeniu układu klimatyzacji.

Ważne jest jednak, by próżnię w sprawnym układzie utrzymać przez minimum pół godziny.
Po tym czasie urządzenie ponownie napełni klimatyzację czynnikiem roboczym. W trakcie napełniania dodaje się także oleju. W klimatyzacji pracuje bowiem i kompresor, który musi mieć zapewnione odpowiednie smarowanie. Ważny jest także dobór odpowiedniego oleju. Nieroztropność może sporo kosztować, dlatego właśnie zaleca się serwisowanie klimatyzacji w autoryzowanych stacjach obsługi SEAT.

Sprawna klimatyzacja to wydajna klimatyzacja

Podczas serwisu klimatyzacji może być badana także jej wydajność. Serwisanci mają do dyspozycji specjalne termometry. Montuje się je na kratce wentylacyjnej, a samą klimatyzację ustawia na maksymalne chłodzenie. Zadaniem termometru jest skontrolowanie, czy temperatura spada w tempie założonym przez producenta.

Podczas serwisu klimatyzacji poddaje się ją jeszcze ozonowaniu, które zabija bakterie oraz grzyby mogące powodować choroby. Każdorazowo wymianie podlegają także filtry kabinowe. To one odpowiadają za odpowiedni stan powietrza w pojeździe.